CELE LEKCJI:
POZNAWCZY – doskonalenie umiejętności w zakresie układania planu wydarzeń i opowiadania o zdarzeniach według planu. KSZTAŁCĄCY- nabycie umiejętności odróżniania opowiadania od opisu oraz wyodrębniania postaci narratora ,tekstu narracji, dialogów. WYCHOWAWCZY- wdrażanie do uważnego słuchania utworów literackich oraz do kultury dyskusji.
Pomoce dydaktyczne: fragment Księgi IV- „ Wojskiego powieść o pojedynku Doweyki z Domeyką” z „Pana Tadeusza” A. Mickiewicza.
Czas trwania jednostki metodycznej: 2 X 45 minut
Przebieg lekcji:
1.Uczniowie słuchają z kasety interpretacji fragmentu „Pana Tadeusza”, następuje wyjaśnienie niezrozumiałych słów. 2. Wymieniają, jakie nieporozumienia wynikały z podobieństwa nazwisk bohaterów. Wypowiadają się na temat różnych sposobów rozwiązywania konfliktów, odwołują się do własnych doświadczeń, zastanawiają się nad skutecznością różnego typu działań. 3. Uczniowie siadają w grupach roboczych, na jakie zostali wcześniej podzieleni przez nauczyciela. Każda grupa ma przygotować scenkę dotyczącą pozytywnego rozwiązania sporu. Prezentacja. 4.Następuje wspólne układanie planu ramowego omawianego fragmentu. Uczniowie kolejno podchodzą do tablicy i piszą kolejne , proponowane przez siebie punkty. Gdy plan jest gotowy ochotnicy próbują opowiedzieć tekst według niego. 5. Ustalenie, kim jest narrator ( Wojski) – uczniowie odwołują się do tekstu, cytując odpowiednie fragmenty. Wspólnie zostają ustalone i zapisane cechy, które upodabniają czytany tekst do opowiadania; -akcja – zdarzenia powiązane ze sobą, jedno wynika z drugiego, -narrator, który opowiada o zdarzeniach, - postacie: Doweyko, Domeyko, Wojski, szlachta, - tekst narracji, - dialogi.
6. Ćwiczenia w poprawnym użyciu form rzeczowników Doweyko, Domeyko. 7. Praca domowa: Narysuj komiks, w dymki wpisz wypowiedzi postaci (wymyślone lub wybrane z tekstu) lub wykonaj ilustrację do tekstu i podpisz słowami wybranymi z tekstu.
opracowała
mgr Jarosława Gawin
|